Riksfärdtjänst frågor och svar
Frågor och svar
-
Riksfärdtjänst kan beviljas om du på grund av stort och varaktigt funktionshinder måste resa på ett särskilt kostsamt sätt. Funktionshindret ska bedömas vara under minst sex månader.
Klicka på länken nedan för mer information om riksfärdtjänst.
-
Du hittar ansökningsblankett för riksfärdtjänst genom att klicka på länken nedan.
-
Om ansökan behöver kompletteras med medicinskt utlåtande kan handläggare be dig skicka in detta.
Om du redan har ett aktuellt medicinskt utlåtande kan du bifoga det med ansökan.
-
När ansökan har mottagits handläggs den i turordning av handläggare. Ansökan ska inkomma minst tre veckor innan din planerade avresa.
Inför storhelger som exempelvis jul och påsk, bör ansökan inkomma ännu tidigare.
Om ansökan kommer in för sent eller är ofullständig kan det hända att ansökan inte hinner handläggas innan planerad avresa.
-
Du betalar en egenavgift enligt fastställd taxa oavsett vilket färdmedel som beslutats.
Klicka på länken nedan för att komma till tabell över egenavgifter för riksfärdtjänst.
-
Om du inte kan genomföra resan enbart med den hjälp som transportföretagen kostnadsfritt tillhandahåller kan du beviljas ledsagare.
Behovet av ledsagare ska vara kopplat till själva resan och inte vistelsen på resmålet. Det är du själv som ordnar ledsagare.
-
Du får ta med ett förskrivet hjälpmedel (t.ex. rollator, rullstol) om det behövs för att genomföra resan.
Övriga hjälpmedel måste du själv ordna och betala transport för.
Bagage får tas med enligt regler hos det aktuella trafikbolaget.
-
Sällskapsdjur får tas med på resan enligt trafikföretagets regler.
Det är du som betalar för eventuella kostnader som tillkommer för sällskapsdjuret.
Om Riksfärdtjänst
Om RiksfärdtjänstRegelverk – Riksfärdtjänst
Regelverk – RiksfärdtjänstKontakt
KontaktTveka inte att höra av dig om du har frågor kring färdtjänst, kollektivtrafik eller andra ärenden
Din röst är värdefull för oss! Här på Kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten strävar vi efter att erbjuda bästa möjliga service till våra invånare och resenärer. Vi inser att det är just genom att lyssna på dina åsikter, idéer och synpunkter vi kan skapa en kollektivtrafik som är ännu mer anpassad efter allas behov och önskemål.